Seasonal Affective Disorder (SAD)/ Årstidsrelaterad Depression

IMG_0748

Den här veckan tänkte jag skriva om årstidsrelaterad depression, mer känt som seasonal affective disorder eller SAD. Vad är det då? Precis som namnet antyder är det depression eller ångest relaterad till växlingar i årstiderna. Många tror att detta bara händer när vi går från sommar till vinter, men det är inte helt ovanligt att man känner av detta även när vinter blir vår. Men nu fokuserar vi på den mest vanliga; den som är relaterad till hur mycket solljus vi får på hösten.

Tänkte att det kan vara en bra ide att skriva om SAD innan vid ställer om klockan och börja tänka redan nu. Jag kan börja med mig själv. Här går man och suger i sig solskenet så mycket man kan. Kroppen och själen älskar att laddas med lite extra D-vitamin. Ja, förra veckan ja. Den här veckan vill jag inte göra något annat än att äta och sova. Och det är samma sak varje år, jag glömmer ALLTID och varje år så här dags får jag för mig att min värld ska gå under.

Hur känner man då igen symptomen av SAD?                                                                           De vanligaste symptomen är precis som annan depression nedstämdhet och hopplöshet med mera men man får ofta ett utökat behöv av sömn och större aptit, gärna sug efter kolhydrater (Vårguiden; 2011, NHS; 2012). Så med andra ord så kanske du inte bara är lat för att du vill stanna hela dagen i sängen eller ligga i soffan, äta chips och måste titta på Hem Till Gården.

Vad finns det för olika typer av behandlingar? Ja, det svenska modellen verkar vara att skriva ut antidepressiv medicin. På medicinsk väg ökar man kroppens tillgång till seratonin; det ämne som får oss att må bra. Är det dock verkligen nödvändigt? Många skulle hävda motsatsen. Ett vanligt alternativ är att få ljusterapi. När dagarna blir kortare och mörkare ökas kroppens produktion av melatonin, det ämnet i kroppen som gör oss trötta. Med andra ord: mindre solljus leder till mer trötthet.  Ljusterapi innebär helt enkelt att man sitter framför en speciell lampa som simulerar naturligt solljus mellan 20-60 minuter om dagen för att minska nivåerna av melatonin och öka kroppens naturliga nivåer av seratonin. Lumie är det enda svenska företag som specialiserar sig på dessa  lampor vad jag kan hitta och de är ganska dyra. Ett alternativ kan vara att köpa en från ebay eller amazon. Har man tur att bo i Umeå sa kan man till och med få det gratis i vissa busskurer (SVT, 2012) Vissa kan dock känna att detta alternativ tar mycket tid. Man kan även få hjälp via terapi, då oftast med kognitiv beteende terapi då man får lära sig att utesluta negativt tänkande.

Det finns även hälsokost som till exempel Johannesört som ska fungera bra. Tänk dock på att Johannesört kan påverka andra mediciner som tillexempel p-piller så diskutera detta med din läkare först. Det bästa tipset tycks dock vara att vara utomhus så mycket man kan bara kan. Det sägs att bara en tiominuters promenad varje dag även om det är mulet funkar lika bra om inte bättre än någon av metoderna nämnda tidigare.

Det finns de som hävdar att det inte är bristen på solljuset som är problemet utan kroppens omställning från ljust till mörkt. Så mitt personliga tips är ge er ut i hösten, plocka fina gula löv i olika nyanser och ta med dem in. Själv blir jag väldigt lugn av gult. Så vem vet kanske finns det flera orsaker till att vi kallar kantareller skogens och höstens guld!

autumn-leaves-trees-the-rays-nature